Poranny trening – dlaczego warto spróbować?

235
foto: Anna Shvets/Pexels
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Mogłoby się wydawać, że pora aktywności fizycznej nie ma znaczenia. Jednak wiele osób odkąd zaczęło ćwiczyć rano, zwraca uwagę na szereg pozytywnych zmian w swoim życiu. Podpowiadamy, w czym może pomóc poranny trening.

Rutyna treningowa powinna współgrać z naszym indywidualnym trybem życia. Zestaw oraz intensywność ćwiczeń należy dostosować oczywiście do swoich możliwości i preferencji. Część osób decyduje się na trening w godzinach popołudniowych lub wieczornych, aby pogodzić to z codzienną pracą. Jednak jeżeli to możliwe, to warto rozpocząć swój dzień od uprawiania sportu.

Lista 10 powodów, dlaczego poranny trening to dobry pomysł

Warto zmieniać swoje przyzwyczajenia i starać się wprowadzać coraz lepsze zmiany do swojego życia. Jedną z nich jest właśnie poranny trening. Oprócz zadbania o swoją sylwetkę ma także szereg innych zalet. Przedstawiamy listę 10 powodów, dlaczego jest to dobre rozwiązanie.

  1. Poprawa koncentracji

Rano nie jesteśmy zaangażowani w sprawy związane z pracą, co pomaga wykonać trening w lepszym skupieniu. To z kolei przekłada się bezpośrednio na efektywność ćwiczeń, a także na poprawę koncentracji w ciągu dnia. Ćwicząc wieczorem, często zastanawiamy się nad ogromną ilością obowiązków, czy powiadomień z mediów społecznościowych. Poranny trening to szansa na pełne wyciszenie i detoks od natłoku informacji.

  1. Mniejszy apetyt

Badania wykazują, że regularnie wykonywane treningi w godzinach porannych zmniejszają reakcję emocjonalną na jedzenie. Dzięki temu mamy mniejszą skłonność do podjadania lub chwytania po batonik zaraz po treningu. To szybko daje efekty szczególnie u osób, które chcą schudnąć.

  1. Przyspieszone tempo spalania tłuszczu

Wykonywanie ćwiczeń jeszcze przed śniadaniem pozwala spalić nawet o 20% więcej kalorii niż analogicznie w porach wieczornych. Naukowcy tłumaczą to szybszym metabolizmem w godzinach porannych. Choć trening na czczo nie jest dla każdego, może być to dobra wskazówka dla osób, którym zależy na redukcji wagi.

  1. Pobudzenie mózgu

Podczas treningu uwalniamy hormony, które naturalnie pobudzają naszą czujność i uwagę. W naturalnym cyklu dobowym szczyt pobudzenia przypada około godziny 8 rano, a najniższy jest wieczorem. Trening rano może więc lepiej pasować do biologicznego rytmu dnia.

  1. Poranny zastrzyk energii na cały dzień

Dzięki regularnym treningom możemy odczuć zwiększenie poziomu energii na co dzień oraz zmniejszenie zmęczenia. W badaniach psychologicznych udowodniono, że osoby, które cierpią na chroniczne zmęczenie, mogą zredukować jego objawy o nawet 65% przy regularnej aktywności fizycznej. Trening rano dobrze wpływa na nastrój przez cały dzień.

  1. Lepszy nastrój

W trakcie ćwiczeń uwalniają się związki takie jak dopamina, serotonina oraz endorfiny – hormony, które sprzyjają dobremu samopoczuciu. Równolegle trening redukuje poziom stresu, dzięki czemu w efekcie mamy lepszy humor.

  1. Zdrowsze wybory jedzeniowe

Trening uczy też innych zdrowych nawyków i często wiąże się z wprowadzaniem lepszej diety. Z badań wynika, że osoby, które regularnie uprawiają sport, jedzą też więcej warzyw i owoców.

  1. Pozytywny wpływ na sen

Wieczorny trening może niepotrzebnie pobudzić, co często bezpośrednio powoduje problemy z zasypianiem. Z drugiej strony ćwiczenia wykonywane w godzinach porannych mogą pomóc w lepszym odprężeniu w nocy. Już nawet kilkanaście minut ćwiczeń wykonywanych każdego dnia może przynieść oczekiwane efekty i ułatwić zasypianie.

  1. Niższe ciśnienie krwi

To szczególnie ważna informacja dla osób zestresowanych, pijących duże ilości kawy oraz mających naturalnie wysokie ciśnienie krwi. Poranne treningi pomagają skutecznie obniżyć ten poziom, co pozytywnie wpływa na zdrowie.

  1. Promienny wygląd skóry

Podczas ćwiczeń rozszerzają się naczynia krwionośne, a do skóry dochodzi więcej tlenu. W efekcie cera jest wyraźnie bardziej ożywiona i jędrna.

Trening rano ma z pewnością jeszcze więcej atutów. Zachęcamy do tego, żeby chociaż spróbować zmotywować się do regularnego ćwiczenia w godzinach porannych. Z pewnością pozytywne rezultaty zachęcą Cię do kontynuowania i rozwijania tego nawyku. 

Wiktoria Florek

Zostaw komentarz

20 − 10 =