Kwasy <strong>omega-3</strong> i <strong>omega-6</strong> w diecie – jakie korzyści niosą dla organizmu?
Sylwetka
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Kwasy omega-3 i omega-6 w diecie – jakie korzyści niosą dla organizmu?

Kwasy omega-3 i omega-6 nazywane są zdrowymi tłuszczami. Korzystnie wpływają na pracę mózgu, serca oraz wzmacniają odporność. Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, jednak nasz organizm nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć. Obowiązkowo muszą być dostarczane z zewnątrz. 

Kwasy omega-3 i omega-6

Kwasy omega-3 i omega-6 są wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Odgrywają w organizmie ludzkim różnorodne role, a ich działanie jest bardzo wszechstronne. Dla stanu naszego ciała duże znaczenie ma nie tylko ilość dostarczanych kwasów, ale także i ich proporcja. 

Wśród kwasów omega-3 największe działanie prozdrowotne ma kwas alfa linolenowy, który jest silnym antyoksydantem. Spowalnia proces starzenia się organizmu. Drugim niezwykle ważnym składnikiem jest kwas eikozapentaenowy, który ma największe znaczenie dla układu sercowo-naczyniowego. Ostatni w tej grupie to kwas dokozaheksaenowy. Jest jednym ze składowych tkanki nerwowej. 

Z kolei najważniejsze dla organizmu kwasy omega-6 to m.in.: 

  • kwas linolowy – jest silnym antyoksydantem, hamuje rozwój nowotworów oraz chroni przed otyłością i powikłaniami powstałymi na skutek cukrzycy; 
  • kwas gamma-linolenowy – korzystnie działa na stan skóry;
  • kwas arachidonowy – świetnie wpływa na błony komórkowe i układ krwionośny. 

Wpływ kwasów omega-3 i omega-6 na organizm

Kwasy omega-3 w organizmie ludzkim obniżają stężenie triglicerydów we krwi. Głównie hamują ich syntezę w wątrobie i jelitach. Zmniejszenie ilości trójglicerydów pozytywnie wpływa na układ krążenia. Co więcej, kwasy omega-3 działają przeciwzapalnie oraz przeciwzakrzepowo. Zmniejszają ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych lub łagodzą ich skutki. Wspomagają pracę mózgu poprzez poprawę ukrwienia, co zwiększa szybkość przepływu bodźców. Pozytywnie wpływają na koncentrację i zapamiętywanie informacji. Do nietypowych działań kwasów omega-3 należy pozytywny wpływ na wzrok, działanie przeciwdepresyjne, ochrona przed otyłością i dobry wpływ na skórę. 

Z kolei kwasy omega-6 mają działanie przeciwzapalne i immunomodulujące. Obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) we krwi, stabilizują ciśnienie tętnicze oraz chronią przed zawałem serca i udarem mózgu. Ponadto w życiu płodowym noworodków pozwalają na poprawny rozwój układu nerwowego, a kobiety dzięki nim utrzymują dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci. 

Gdzie znaleźć kwasy omega-3 i omega-6?

Kwasy omega-3 nie są wytwarzane przez organizm, dlatego należy je przyjmować z zewnątrz. Doskonałym ich źródłem są:

  • tłuste ryby morskie: łosoś, tuńczyk, śledź;
  • oleje roślinne: lniany (spożywany na zimno), rzepakowy, arachidowy i z orzechów włoskich;
  • bakalie: migdały i orzechy włoskie. 

Dwie ostatnie pozycje polecane są szczególnie weganom, którzy nie spożywają produktów odzwierzęcych. Należy pamiętać, aby dostarczać kwasy omega-3 w odpowiedniej ilości, ponieważ występują w niewielkiej liczbie produktów, a są niezwykle ważne. 

Z kolei dobrym źródłem kwasów omega-6 są:

  • oleje roślinne: arachidowy, rzepakowy, słonecznikowy, kokosowy, kukurydziany;
  • oliwa z oliwek;
  • bakalie: orzechy ziemne, migdały, pestki z dyni i słonecznika;
  • awokado;
  • margaryny roślinne (spożywane jedynie na zimno i dobrej jakości).

Jak widzimy tłuszcze omega-6 znajdują się w wielu produktach, które są na co dzień używane. W tym przypadku ważny jest umiar. Zbyt duże ich spożywanie może wpłynąć negatywnie na organizm. Należy również pamiętać, że kwasy omega-6 wchłaniane są do organizmu tylko razem z kwasami omega-3. W innym przypadku mogą przeważać ich negatywne cechy. 

Proporcje omega-6 do omega-3 – jak wyglądają? 

Najkorzystniejszy stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w przeciętnej diecie człowieka to 6:1. W praktyce oznacza to, że do odpowiedniego działania kwasów potrzebne jest 6 łyżeczek kwasów omega-6 i 1 łyżeczka omega-3. Wówczas ilość tłuszczy w organizmie jest zrównoważona, a co za tym idzie, działają z korzyścią dla człowieka. Niestety szacuje się, że w diecie przeciętnej osoby stosunek kwasów dostarczanych do organizmu wynosi od 12:1 do nawet 21:1. 

Zdjęcie główne: Valeria Boltneva z Pexels

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

trzy × jeden =

Rekomendowane
Spa dla dwojga, czyli nietypowy pomysł na randkę
Spa dla dwojga, czyli nietypowy pomysł na randkę
Szukasz pomysłu na nietuzinkową randkę? Sprawdź jak przygotować spa dla dwojga!
Outfit na święta i sylwestra – na jakie modele butów warto postawić?
Outfit na święta i sylwestra – na jakie modele butów warto postawić?
Czy już wiesz, co założysz na święta oraz sylwestra? Nie zapomnij o dodatkach – szczególnie o butach. Sprawdź, które modele najlepiej sprawdzą się podczas tych wyjątkowych grudniowych dni.
Zadbaj o ciało na lato z kosmetykami <strong><em>The Body Shop!</em></strong>
Zadbaj o ciało na lato z kosmetykami The Body Shop!
Sprawdź jakie nowości na lato przygotowała kosmetyczna marka The Body Shop!
Tagi
Ostatnie wpisy