10 zasad utrzymania prawidłowej diety

15
foto: Karolina Grabowska/Pexels
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Zdrowe odżywianie to świadome decyzje, które mają na celu utrzymanie całego organizmu w zdrowej kondycji. To dostarczanie wszystkich ważnych witamin i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Jedzenie to nie tylko przyjemność, ale również sposób na lepsze samopoczucie, lepsze zdrowie i życie.

Zdrowa dieta to przede wszystkim dostarczanie organizmowi w odpowiednich ilościach składników odżywczych oraz aktywność fizyczna. Wszystko to pozwoli na osiągnięcie wyznaczonego celu, jakim najczęściej jest zgubienie paru kilogramów. Dieta powinna być dopasowana do każdego człowieka indywidualnie, w zależności od potrzeb, preferencji i chorób, z jakimi się zmaga. Jednakże istnieje 10 podstawowych zasad każdej zdrowej diety, które niezmiennie pasują do wszystkich. I na początku swojej drogi, w zmianie nawyków żywieniowych, warto zacząć właśnie od ich przestrzegania.

Najważniejsze zasady zdrowego odżywiania

  1.  Regularność

Dotyczy to zarówno posiłków, jak i również aktywności fizycznej. Regularność jest ważna we wszystkich aspektach życia, bo pozwala na stałe wprowadzenie zmian, prowadzących do poprawy jakości życia. Zdrowy człowiek powinien spożywać 3-5 posiłków w ciągu dnia, co 3-4 godziny i skomponowanych w taki sposób, aby każdy taki posiłek zawierał mikro i makroskładniki. Dzięki temu ograniczymy spożywanie kalorycznych przekąsek, a co za tym idzie, również niekontrolowanych napadów głodu, przyczyniających się do spożywania nadprogramowych kalorii.

  1. Porcja owoców i warzyw

Podstawą każdej zdrowej diety są owoce i warzywa. Warzywa powinny stanowić ¾ diety, owoce ¼. Dieta bogata w te składniki, pozytywnie wpłynie na organizm, dostarczy mu witamin i minerałów, czy zmniejszy ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia lub nowotwory. Dodatkowo wpływają korzystnie na odporność, regulują działanie hormonów i obniżają poziom złego cholesterolu.

  1. Woda to podstawa

Odpowiednie nawadnianie organizmu to podstawa. Najlepszy wybór od zawsze stanowi woda. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu i powinna być dostarczana regularnie. Niedostateczna jej podaż potrafi doprowadzić do mniejszej wydolności fizycznej, zaburzeń koncentracji, złego samopoczucia oraz różnych dolegliwości ze strony układów – pokarmowego czy moczowego. W ciągu dnia należy spożyć minimum 1,5 litra czystej wody, nie uwzględniając w tym wody pochodzącej z pokarmu.

  1. Trening równie ważny co dieta

Regularna aktywność fizyczna pozwala na osiągnięcie celów kondycyjnych i sylwetkowych. Trening należy wykonywać minimum 3 razy w tygodniu i najlepiej taki, który będzie nam sprawiał przyjemność. Bo tylko do takiego treningu, nikt nigdy nie będzie nas musiał zmuszać. Sport to zdrowie i udowodniono wiele pozytywnych skutków regularnego trenowania. Oprócz właściwości prozdrowotnych aktywność fizyczna wpływa również na zmniejszenie stresu i lepsze samopoczucie, bo pozwala zregenerować się po trudach dnia codziennego.

  1. Stawiaj na produkty pełnoziarniste

Produkty pełnoziarniste, w odróżnieniu od tych z mąki pszennej, mają więcej składników odżywczych i są bogate w błonnik, który zajmuje ważne miejsce w zdrowej diecie. Wybierając produkty do diety, warto postawić na dobrej jakości kasze, jak jaglana, gryczana, owsiana, orkiszowa, pęczak czy bulgur, pełnoziarniste makarony i ryże, amarantus i komosę ryżową oraz na pieczywo pełnoziarniste. To produkty będące świetnym źródłem witaminy B, magnezu, cynku i żelaza.

  1. Ogranicz spożycie soli

Nie od dziś wiadomo, że sól używana w dużych ilościach, nikomu nie służy. Prowadzi do nadciśnienia tętniczego, może doprowadzić do występowania chorób autoimmunologicznych, czy nowotworu. Dlatego zamiast stosowania soli, poleca się jej zastępowanie wszelkimi wyrazistymi przyprawami, które korzystnie wpłyną na smak potraw.

  1. Zdrowe źródła tłuszczy

Tłuszcze są niezbędne do życia, regulują w organizmie sporo procesów i wpływają na pracę hormonów. Są nośnikiem witamin A, D, E i K. Budują błony komórkowe, a 20% suchej masy mózgu, stanowią właśnie tłuszcze. W diecie należy dostarczać przede wszystkim tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone. To przede wszystkim: oliwa z oliwek, olej lniany, orzechy, nasiona czy tłuste ryby.

  1. Białko można dostarczyć nie tylko z mięsa

Warto pamiętać, że mięso nie należy jeść codziennie. Dobrym sposobem, na dostarczenie pełnowartościowego białka w diecie są zarówno ryby, jak i rośliny strączkowe, czy jaja. Do roślin strączkowych, które należy uwzględnić w diecie, zaliczamy – groch, fasolę, ciecierzycę, czy soczewicę. To świetne źródło witamin doskonałe dla zdrowia.

  1. Czytaj etykiety

Pamiętaj, nie wszystko co „bio”, „eko” i „light”, jest zdrowe i pełne składników odżywczych. Niestety, ale żyjemy w czasach, kiedy nagminnie używa się pewnych określeń, dlatego że dobrze się sprzedają albo są po prostu modne. Jeśli więc świadomie decydujesz się na zdrowe odżywianie, czytaj etykiety i sprawdzaj, co tak naprawdę wchodzi w skład danego produktu. Wtedy masz pewność, że wiesz, co kupujesz.

  1.  Sen to podstawa

Aby osiągnąć swój cel, ważna jest również odpowiednia liczba godzin snu. Minimum 8 godzin snu to podstawa dla każdego człowieka, niezależnie od stylu życia, jaki prowadzi. To też pora na regenerację, bez której ciężko zobaczyć jakiekolwiek efekty swojej pracy. Sen korzystnie wpływa na odchudzanie i na zminimalizowanie stresu. Pilnuj zatem tego, aby kłaść się spać w miarę wcześnie, aby następnego dnia wstać znacznie bardziej wypoczętym.

Zostaw komentarz

4 × 5 =