Dlaczego warto biegać i jak zacząć swoją przygodę z joggingiem?

18
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Coraz więcej osób docenia jogging – to, jaki wpływ ma na nasze ciało i zdrowie. Warto jednak wiedzieć, jak zacząć przygodę z bieganiem i jak się do tego przygotować.

Bieganie jest obecnie bardzo modne. To świetnie, bo idealnie wpływa na naszą kondycję, sylwetkę oraz zdrowie. Warto jednak wiedzieć, jak się przygotować do joggingu. Błędne jest bowiem przekonane, że wystarczy wyjść i zacząć biec. Wówczas łatwo o kontuzję. 

Jogging – zalety

Pierwsze efekty biegania można zauważyć już po kilku tygodniach. Nie ma więc co się dziwić, że zwolenników tej aktywności fizycznej stale przybywa. Podczas joggingu angażujemy większość naszych mięśni – głównie nóg, ale też ramion, pleców, brzucha czy rąk. 

Regularne bieganie nie tylko wzmacnia mięśnie, ale też pozwala pozbyć się tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie – nadprogramowych kilogramów (biegacz podczas godziny spala od 400 do 700 kcal). Do tego poprawia się nasze samopoczucie. Eksperci przyznają też, że jogging, jak każdy inny sport, działa niczym antydepresanty, bo podczas aktywności fizycznej nasz organizm wyzwala endorfiny, wzrasta więc poziom zadowolenia i poprawia się nasz nastrój. Jeśli będziemy biegać z rana, to możemy także spodziewać się przyspieszenia metabolizmu w ciągu dnia oraz dodatkowego zastrzyku energii. Jogging wieczorem relaksuje, odpręża, pozwala się zregenerować po ciężkim dniu i sprzyja łatwiejszemu zasypianiu. 

Wśród zalet wynikających z joggingu nie wolno zapominać o tych zdrowotnych. Przede wszystkim, regularne treningi wzmacniają naszą odporność. Poprawia się funkcjonowanie układu oddechowego i krwionośnego, zwiększa pojemność płuc, obniża ciśnienie, tętnice są bardziej elastyczne oraz obniża się poziom złego cholesterolu.

Zadbaj o odpowiednie obuwie

Zanim zaczniemy biegać, musimy zaopatrzyć się w odpowiednie obuwie. Jest to bardzo ważne, ponieważ podeszwa musi mieć specjalną technologię amortyzującą, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko kontuzji. Istotny jest też odpowiedni rozmiar, buty nie mogą być ani za duże, ani za małe. Powinny idealnie przylegać do stopy i jej nie ocierać. Warto wybierać modele, które zrobione są z tworzyw, które zapewniają suchość stopy. Najlepiej jest wybierać buty specjalnie przeznaczone do biegania; będą bardziej wytrzymałe i lepszej jakości.

Bieganie – jak zacząć?

Zanim wyruszymy przed siebie, musimy wykonać rozgrzewkę. Niestety wciąż wielu ją pomija, a to poważny błąd. Wtedy znacznie łatwiej o kontuzję. Eksperci zalecają, aby przed joggingiem wykonać przez ok. 10-15 minut ćwiczenia rozciągające, rozluźniające stawy i rozgrzewające mięśnie. Doskonale sprawdzą się przede wszystkim proste ćwiczenia ruchowe jak przysiady, wymachy czy podskoki. 

Na początku warto wyznaczać sobie krótsze trasy do biegania i wydłużać je wraz z polepszającą się kondycją. Nie najlepszym sposobem jest od razu rwanie się do maratonów. Trzeba biegać przede wszystkim rozsądnie i nie przeceniać swoich możliwości. Jeśli dawno nie uprawialiśmy żadnego sportu, można zacząć od tzw. marszobiegu, by przyzwyczaić swoje ciało do obciążenia i wysiłku. Sprawdzi się też metoda – krótki bieg – chwila spaceru. Z czasem będziemy mogli przejść już tylko do biegu. 

Jogging na początku najlepiej jest uprawiać co drugi dzień przez kilkanaście minut. Dopiero gdy staniemy się już wprawionymi biegaczami, będziemy mogli truchtać nawet ponad godzinę. Na początku konieczne jest stawianie sobie granic. Jeśli przeciążymy organizm, nie tylko będziemy się źle czuć, ale też zniechęcimy do tej aktywności fizycznej. 

Zdjęcie główne: Jozsef Hocza/pexels.com

Justyna Fiedoruk

Zostaw komentarz

seven + 1 =