SEO – co oznacza to tajemnicze słowo i dlaczego jest tak ważne?

2
178
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

SEO to skrót, który spędza sen z powiek wielu współczesnym przedsiębiorcom. Search Engine Optimization to proces dostosowywania witryny do silnika wyszukiwarki Google w celu poprawy jej widoczności w SERP (Search Engine Results Page), co ma decydujący wpływ na jej widoczność w sieci. Właściciele firm, sklepów oraz różnego typu portfolio doskonale o tym wiedzą, dlatego zlecają pozycjonowanie już na etapie pierwszych dni widoczności witryny w sieci.

Rentowność każdej firmy działającej w branży e-commerce jest zależna od liczby internautów, którzy odwiedzą daną witrynę. Większość przedsiębiorców z początku błędnie zakłada, że podstawowym działaniem marketingowym w internecie jest zakup odpowiedniej liczby artykułów sponsorowanych czy też skorzystanie z reklam displayowych w mediach społecznościowych, tak naprawdę jednak to właśnie pozycjonowanie jest podstawą, o której warto pamiętać już w chwili zakładania swojej witryny.

SEO – Search Engine Optimization w pigułce

Działania SEO polegają na dostosowaniu witryny i jej kodu źródłowego pod kątem silnika wyszukiwarki Google, co z reguły zajmuje wiele tygodni lub miesięcy wyspecjalizowanym agencjom interaktywnym SEO. Każda witryna w chwili jej publikowania ląduje na samym końcu listingu i w ten sposób nie generuje jakiegokolwiek ruchu. Funkcją pozycjonowania jest zmiana tego stanu rzeczy.

Dla wielu agencji interaktywnych SEO celem jest znalezienie się na pierwszym miejscu danej witryny pod konkretnym hasłem, podczas gdy tak naprawdę optymalną pozycją będzie nawet pierwsza piątka, wszystko jednak zależy od prywatnych oczekiwań przedsiębiorcy oraz od zasobów gotówki. Wysokie pozycje wymagają dużych nakładów finansowych, dlatego w większości przypadków są możliwe do osiągnięcia wyłącznie przez znane i duże koncerny działające w sieci już od wielu lat.

Poznajmy zatem sposób działania witryny Google. Internauta wpisuje w pole wyszukiwania Google interesujące go hasło (frazę kluczową) np. w postaci “buty męskie air max 44”. Witryna Google powinna pokazać mu w wynikach SERP (Search Engine Results Page) wyłącznie strony odpowiednio dopasowane do jego zapytania, czyli w tym przypadku sklepy z obuwiem, które mają w swoim asortymencie także popularne Air Maxy w rozmiarze 44 dla mężczyzny.

Aby wyszukiwarka Google oceniła wybraną stronę w danym słowie kluczowym jako istotną, musi spełnić wiele przesłanek i wymogów stawianych przez algorytm Google. Algorytm stale przeprowadza szereg niezwykle trudnych i skomplikowanych obliczeń i wylicza pozycję danej strony w listingu na podstawie danych uzyskanych przez Googleboty. Strona, którą widzimy na samym szczycie z reguły spełniła wszystkie wytyczne, dlatego algorytm Google uznaje ją za najbardziej pomocną dla internauty.

Jakie etapy należy przeprowadzić podczas pozycjonowania?

W procesie pozycjonowania uczestniczą dziesiątki specjalistów, którzy muszą ocenić jej stan i wprowadzić na nią wszelkie wymagane zmiany, aby w efekcie spełnić wymagania algorytmu Google względem jej przydatności. Algorytm bierze pod uwagę np.:

  • frazy kluczowe, ich nasycenie oraz zgodność z profilem witryny WWW,
  • linki dofollow, a nofollow,
  • wygląd strony WWW oraz sposób jej obsługi,
  • średni czas spędzony na witrynie przez internautę,
  • liczba stron otwieranych przez internautę w trakcie jednej wizyty,
  • i wiele, wiele innych.

Pozycjonerzy stoją zatem przed trudnym zadaniem, które muszą sobie w pewien sposób ułatwić. Podstawowe kroki obejmują:

  • audyt SEO, który polega na dokładnej analizie wybranej witryny pod kątem jej obecnego stanu. Ocenie podlegają nagłówki, linki, sposób nawigacji po stronie czy szybkość jej działania – łącznie analiza obejmuje nawet kilkaset pojedynczych punktów strony, na podstawie których pozycjonerzy mogą zaplanować dalszą strategię działania.
  • działania on-site. W tym etapie należy szczegółowo i precyzyjnie dostosować witrynę pod kątem wyszukiwarki Google i wprowadzić na nią wszelkie zmiany wykryte przez audyt SEO. To najbardziej czasochłonny etap, który wyspecjalizowanym agencjom może zająć nawet wiele miesięcy intensywnej pracy.
  • działania off-site. To działania, które obejmują przede wszystkim pozyskanie jak największej liczby linków zwrotnych do wybranej witryny. algorytm Google uznaje, że strona WWW, do której linkują inne witryny o dobrej reputacji w sieci jest warta uwagi.

Wpływ pozycjonowania na współczesne marki e-commerce i nie tylko

Wpływ pozycjonowania na firmy działające w sieci jest przeogromny i wie o tym każdy właściciel mniejszej czy większej działalności, który zdecydował się na jego przeprowadzenie. Dobra pozycja w Google zapewnia stały napływ internautów, zwiększa znacznie konwersję (czyli dokonanie zakupu przez klienta), a także poprawia wizerunek firmy w oczach internautów. Warto jednak wiedzieć, że proces ten uchodzi za bardzo skomplikowany i szczególnie narażony na błędy. Część z nich skutkuje wydłużeniem czasu wymaganego do zakończenia prac, a część całkowitym wykluczeniem witryny z listingu Google. To kłopot, który można naprawić jedynie…usunięciem strony i założeniem jej od nowa na nowej domenie.

Zdjęcie autorstwa FreeBoilerGrants z Pexels.

2 komentarze

  1. Avatar
    Krystian 4 marca, 2022 08:02 Odpowiedz

    Jeżeli coś, o czym wiele osób nie zdaje sobie sprawy, po czasie doczekuje się dedykowanych sobie agencji na rynku pracy, to już wiesz, że jest to istotne. Na obecną chwilę seo audyt, to taki elementarz przeznaczony osobom, które posiadają strony internetowe. Jeżeli nie posiadasz doświadczenia w pozycjonowaniu, lub samym prowadzeniu witryny, w rzeczywistości dryfujesz na nieznanych wodach i nie wiesz, czy za mgłą znajdziesz zagrożenie, czy dobrodziejstwo. W biznesie nie ma miejsca na niepewności i eksperymentowanie .

  2. Avatar
    Piotr 4 marca, 2022 08:09 Odpowiedz

    Możliwość pracy nad pozycją swojej strony dla wyników wyszukiwania, to jedna z lepszych rzeczy, które spotkały Internet. Na przykład pozycjonowanie sklepu internetowego, faktycznie wiąże się z modyfikowaniem zawartości, przygotowywaniem atrakcyjnej promocji, czy realizacji kampanii, aby w zauważalny sposób zmienić swoją pozycję i to po prostu działa. Nie, żebym był wielkim zwolennikiem Google, jednak trzeba przyznać, że zrobili dobrą robotę.

Zostaw komentarz

thirteen + four =